Description

På mange af landets katedralskoler findes der bogsamlinger, der går tilbage til en tid, da disse skoler var en slags forskoler for den præsteuddannelse, der foregik rundt om ved Europas domkirker – “katedraler”. Senere blev samlingerne om- og udbygget til egentlige skolebiblioteker med hundredvis – for ikke at sige tusindvis – af klassiske værker indenfor for snart sagt alle fag på reolerne. Disse samlinger er ikke længere i praktisk brug i undervisningen, og nogle af skolerne har for længst skilt sig af med større eller mindre dele af dem.

På andre skoler står samlingerne derimod stadigvæk som intakte og håndgribelige vidnesbyrd om en lang tradition i europæisk tro og tænkning – samt undervisning – fra oldtid til nutid. At få fortalt historien om sådan et bibliotek i en tid, hvor IT og kunstig intelligens tager mere og mere over, er ikke nogen ringe gave at give skolens elever med på vejen – sådan helt uden for jul og fødselsdag, karaktergennemsnit og eksamensbeviser.

På Haderslev Katedralskole har biblioteket yderligere den fordel, at det anskueliggør netop denne skoles særlige historie i det dansk-tyske grænseland. Som den ældste skole af sin art i det nuværende Sønderjylland har skolen haft tre “fædrelande” siden sin oprettelse i 1567: Hertugdømmet Slesvig, kejserriget Tyskland og kongeriget Danmark. Det giver biblioteket en profil, der ikke ses andre steder, og som tydeligt kan ses, når man bevæger sig rundt mellem reolerne.

En sådan bogsamling er en arv, der forpligter – først og fremmest ved at dørene bliver slået op og nogle af samlingens “perler” bliver vist frem – og formidlet. Det er derfor, denne bog er skrevet.

I 101 småartikler – såkaldte “bogportrætter” – tager skolens bibliotekar gennem mere end 40 år, Helge Wiingaard, os med på en rejse fra 1400-tallet til i dag, hvor vi får syn for sagn for, at hver eneste af de 101 udvalgte bøger har sin helt egen historie at fortælle.